Gastblog: laat betaalproces aansluiten op de aankoopbeleving

Woensdag 1 november 2017 door PayCheckout 174 keer gelezen Geen reacties

Gastblog: laat betaalproces aansluiten op de aankoopbeleving

Als webwinkelier bent u constant bezig met het voeren van marketing, op allerlei manieren trekt u de aandacht en zorgt u ervoor dat mensen uw site bezoeken. Daar heeft u een helder doel mee voor ogen: die bezoekers plaatsen bestellingen en zorgen op die manier voor meer omzet in uw webwinkel. U wilt natuurlijk geen omzet mislopen, doordat een bezoeker wegklikt in het bestelproces. De uitstraling van dat proces moet u dus laten aansluiten op de aankoopbeleving van uw klant.

Het is eigenlijk raar: de meeste afhakers klikken weg tijdens het betaalproces, één op de tien klanten! En juist dat betaalproces geeft u uit handen doordat de bezoeker tijdens het bestellen naar de website van een payment service provider (PSP) wordt gestuurd. De uitstraling die de webpagina daar krijgt, sluit vaak niet aan bij de verwachtingen van de klant. Daardoor ontstaat twijfel en stijgt de kans dat hij wegklikt.

Bijkomend probleem is dat het lastig is om data te verzamelen via de PSP. U wilt natuurlijk weten op welk moment een klant wegklikt, zodat u verbetering kunt doorvoeren.

Waarschuwing

Ook verandert de URL vaak, omdat de klant van uw site naar die van de PSP wordt gestuurd. Juist dat wakkert onzekerheid aan. Door de steeds meer groeiende waakzaamheid voor cybercriminaliteit, zijn consumenten gewaarschuwd en dus waakzamer om de domeinnaam te controleren voordat zij een transactie uitvoeren. Zij zullen dus de url controleren en hoewel ze dan zien dat het toch goed is, biedt u ruimte voor twijfel. Die twijfel zorgt ervoor dat de klant afgeleid is en dat kan aanleiding zijn om weg te klikken.

Zorg ervoor dat in het betaalproces de url altijd start met https://www.voorbeeld.nl. De s in https staat voor secure, daardoor is de digitale gegevensuitwisseling beveiligd en neemt u een zorg van de klant weg.

Eigen beheer

Het is dus belangrijk om de betaalpagina’s zelf te kunnen beheren. Want alleen dan kunt u ook zelf testen wat er goed werkt en de conversie stuwt en wat juist de redenen zijn dat een klant wegklikt. De kans is groot dat u een betaalpagina dezelfde uitstraling wilt geven als uw website, maar is dat wel goed? Werkt het niet nog beter als u de betaalpagina juist wit maakt met alleen een grijze betaalknop? De enige manier om dat te ontdekken is door het te testen. Zet twee varianten online en vergelijk  de resultaten van de pagina’s met elkaar. U ziet dan welke variant het beste heeft geconverteerd. Op basis van die test, kunt u uw pagina’s aanpassen.

Het aantal conversies is altijd leidend. U ontdekt welke pagina het beste werkt door A/B-testen uit te voeren.

Betaalmiddel

Het mislukken van een bestelproces is niet altijd uw schuld. Er zijn vele redenen voor te bedenken dat ondanks al uw verbeteringen een transactie toch mislukt. Wie weet heeft de klant net een pannetje warme melk op het vuur staan dat overkookt. Dan moet u niet bij de pakken neerzitten, maar juist doorpakken. Stuur de wegklikker een mailtje waarin u hem eraan herinnert dat hij nog een gevuld winkelwagentje heeft dat hij moet afrekenen. Dan is het wel extra belangrijk dat de link in die mail direct naar het gevulde winkelwagentje leidt en niet naar bijvoorbeeld uw homepage. U moet de klant meteen warmmaken om binnen een paar klikken de bestelling af te ronden, zonder dat hij daar veel moeite voor hoeft te doen.

Laat direct automatisch alle gegevens van de klant invullen, zodat hij dat zelf niet meer hoeft te doen. Zo hoeft de klant alleen maar op de betaalknop te drukken.

Gastauteur

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Chris Bovers, marketingmanager van PayCheckout, kijk voor meer informatie op de website: paycheckout.com.

Reacties op "Gastblog: laat betaalproces aansluiten op de aankoopbeleving"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.