Geef ook antwoord op gesproken zoekopdrachten [deel II]

Maandag 3 juli 2017 door Checklist Webwinkel 255 keer gelezen Geen reacties

Geef ook antwoord op gesproken zoekopdrachten [deel II]

Het aantal gesproken zoekopdrachten in zoekmachines, speciale apps en toepassingen stijgt snel. Vooral jongeren omarmen deze manier van zoeken. Zoekmachines spelen daar ook op in door hun algoritmes aan te passen. De vragen worden namelijk anders gesteld en daardoor kunnen de zoekresultaten ook afwijken van de geschreven zoekopdrachten. Voor webwinkeliers is de zoekmachine een erg belangrijke bron van bezoekers. Het is dus slim om alvast in te spelen op de gesproken zoekopdrachten.

In de vorige blog op checklistwebwinkel.nl heeft u kunnen lezen waarom het aantal gesproken zoekopdrachten zo snel toeneemt.

  • het is sneller dan zoekopdrachten intypen;
  • het is veilig, de vraagsteller is minder snel afgeleid;
  • het vergt weinig aandacht, de gebruiker kan bijvoorbeeld tijdens het televisiekijken een vraag stellen;
  • jongeren omarmen de manier van zoeken;
  • het is een ideale manier om snel antwoord te krijgen op lokale vragen (denk aan: waar is de dichtstbijzijnde supermarkt);

Voor zoekmachines en ondernemers is het ook een positieve ontwikkeling: gebruikers laten in hun vragen veel meer data achter, zoals hun locatie. Tegelijkertijd vraagt het nu nog om een extra investering, want u moet uw website wel iets aanpassen om ook gevonden te worden bij gesproken zoekopdrachten.

Websitestatistieken

Kijk binnen uw statistieken (bijvoorbeeld Google Analytics) of er al gebruik wordt gemaakt van voice search door de bezoekers van uw website. Door binnen uw resultaten te zoeken naar natuurlijk taalgebruik, krijgt u een idee wat voor soort vragen uw bezoekers stellen om uw site te vinden. Gebruik deze conclusies voor uw strategie voor het schrijven van inhoud die goed scoort bij zoekopdrachten.

Let op: dit is ook het kip-en-ei-verhaal. Hetzelfde gebeurde een aantal jaar geleden bij de mobiele sites. Wordt uw site niet gevonden omdat die niet voicesearch-vriendelijk is of omdat uw doelgroep er geen behoefte aan heeft?

Wat vragen mensen?

Verander uw aanpak om te denken aan eindeloze variaties op verschillende keywords, maar denk na over de verschillende soorten vragen en zinnen die gebruikers stellen. Vraag uzelf af welke vragen een gebruiker kan stellen als hij uw site wil bezoeken en hoe hij deze hardop zal uitspreken. Wat zijn de extra woorden die niet verschijnen in een gewone zoekopdracht via het toetsenbord en wat voor informatie geven deze woorden over de vraag van de klant als hij uw site bezoekt?

De vraag: ‘Hoeveel kilometer is een marathon?’, wordt via voice search helemaal uitgesproken. Typt de gebruiker dezelfde zoekopdracht, dan zal hij de volgende zoekopdracht invoeren: ‘aantal km marathon’.

Geef antwoord

Zodra u weet welk type vragen een gebruiker stelt, gaat u na of uw site antwoord geeft op deze vragen. Hiervoor kunt u een pagina maken waarop u antwoord geeft op veelgestelde vragen (FAQ). Gebruik hiervoor vragen die op natuurlijke wijze zijn gesteld. Op deze manier kan uw website hoger eindigen bij een zoekopdracht. Een pagina met veelgestelde vragen biedt ook uitstekend materiaal voor zogenoemde featured snippets, een andere manier om beter gevonden te worden bij organische zoekopdrachten.

Featured snippets zijn de informatie­flarden die Google direct als zoekresultaat geeft. De snippets worden vaak bovenaan of rechtsboven op de pagina met zoekresultaten getoond. 

Op gemoedelijke toon

Omdat gesproken zoekopdrachten vragen weerspiegelen op de manier waarop mensen praten, zijn ze niet alleen langer maar ook genuanceerder. Dus als er manieren zijn om de inhoud van de artikelen een gemoedelijke toon te geven, komt dit beter overeen.

Zoekt iemand op de totale afstand van een marathon, dan geeft u niet alleen als antwoord: 42,195 kilometer. Het is beter om verhalend te antwoorden, waardoor u zowel de zoeker als Google meer informatie geeft.

Gebruik voice search

Eén van de beste manieren om te begrijpen hoe gesproken zoekopdrachten en de bijbehorende resultaten werken, is om het zelf te gaan gebruiken. Doorzoek de vragen waarvan u denkt dat ze het mensen naar uw site kunnen leiden en kijk wie er dan bovenaan de zoekpagina verschijnt. Kijk of u kunt vinden waarom juist die bedrijven zo hoog scoren. Zijn er op uw site vragen die niet behandeld worden of niet goed worden beantwoord? U kunt hiermee rekening houden bij het maken van content die is gericht op voice search.

Ga niet alleen zelf via zoekopdrachten op zoek naar uw eigen site, maar vraag ook familie en vrienden via voice search naar uw site op zoek te gaan.

Reacties op "Geef ook antwoord op gesproken zoekopdrachten [deel II]"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.