Checklist Webwinkel



Laat uw blog niet versloffen

Update

Het opzetten van een blog is aan te raden voor uw webwinkel. Het zal op meerdere manieren zijn nut bewijzen, omdat zowel de zoekmachines als consumenten er dol op zijn. Omdat bezoekers ook kunnen reageren op de artikelen en video’s, neemt het bij een succesvolle blog zelfs het karakter van een community en sociaal medium aan. Er zijn echter wel een aantal valkuilen waar u niet in moet trappen, anders werkt de blog averechts.

Door zelf blogs te schrijven en te maken, zorgt u voor unieke content. Google waardeert dat door uw blog een hoge positie in de zoekresultaten te geven. Uw doelgroep waardeert het ook, omdat de leden ervan altijd op zoek zijn naar leuke weetjes en handige tips en trucs. U start dus een blog, maar ziet dat niet meteen terug in de bezoekcijfers. Ook loopt u al snel vast, want waar moet u eigenlijk iedere week een update over schrijven? Allemaal logische problemen waar iedere (startende) blogger mee kampt.

Regelmatige updates

Het begin is vaak niet zo lastig: u heeft zo een handvol blogs geschreven. Het is lastiger om de stroom blogs op gang te houden. Zorg er daarom voor dat u eerst een uitgebreide blogplanning opstelt. Niet voor een week of een maand, maar voor drie maanden, een half jaar of zelfs een jaar. Ga dan ook bij uzelf te rade en stel uzelf de vraag hoeveel blogs u per jaar kunt publiceren.
Heeft u geen inspiratie, struin dan zelf eens over het internet om te zien wat er over soortgelijke producten wordt geblogd. Bekijk dan ook video’s op YouTube.

Afwisseling

Bij een blog heeft u al snel het beeld van tekstupdates. Daar kunt u van afwijken, dat is zelfs aan te raden. Hoe meer variatie, des te groter de kans dat u kunt blijven bloggen. Een video is in een handomdraai geplaatst. Dat hoeft niet eens een eigen video te zijn, u kunt ook een YouTube-video embedden en daar een kort artikel over schrijven. Let wel op dat u de bronvermelding er duidelijk bij plaatst.

Te lang (of te kort)

Een lange lap tekst is te vaak de manier om een blog te tonen. Dat is zonde, want u heeft er veel tijd en energie in gestoken terwijl niemand het leest. Zorg daarom liever voor korte en pakkende blogs in een verzorgde en actieve schrijfstijl. Wissel de alinea’s af met foto’s en video’s en werk met een duidelijke structuur die voor de bezoeker eenvoudig te herkennen is.
Sla niet door in het inkorten van uw berichten. Laat uw blog uit minimaal driehonderd woorden bestaan.

Voor u of uw doelgroep?

Het klinkt vreemd, maar een van de grootste valkuilen bent u toch echt zelf. Schrijf niet voor uzelf, maar voor uw doelgroep. Stel uw teksten dan ook niet op met uw belevenissen als uitgangspunt, maar betrek uw lezers bij uw ervaringen. Daar hoeft u niet eens een goede schrijver voor te zijn; u moet zich inleven in uw doelgroep.
Jeroen Hendricks van Webshop Keurmerk heeft ook een tip: “U moet u inleven in uw doelgroep door persona’s op te stellen. Dat is een soort modellezer, zodat u weet voor wie u schrijft. U spreekt de lezer daardoor beter aan, zodat hij zich meer betrokken voelt bij uw merk.”

Averechts

Een blog is goed voor uw webwinkel, als u goed voor de blog bent. Dat klinkt een beetje cryptisch, maar dat is exact de kern van het laten slagen van een zakelijke blog. Als het u niet meer lukt om regelmatig nieuwe blogposts te plaatsen, zal de omgeving snel verloederen. Bezoekers zien ook dat de blog niet wordt bijgehouden en zullen daardoor sneller wegklikken. Dat betekent dat uw blog tegen u gaat werken. Hij schrikt mensen eerder af dan dat ze erdoor worden aangetrokken