Marketingmix: hoe de vijfde P helpt bij klantenbinding

Maandag 4 september 2017 door Checklist Webwinkel 226 keer gelezen Geen reacties

Marketingmix: hoe de vijfde P helpt bij klantenbinding

Als webwinkelier bent u constant op zoek naar instrumenten en middelen om uw aanbod extra onder de aandacht te brengen bij uw doelgroep en al bestaande klanten. Daarvoor maakt u reclame, investeert u in bijvoorbeeld productfotografie en schrijft u blogs. Het is goed om de P’s uit de marketingmix te gebruiken als leidraad voor uw marketing. Tegenwoordig hoort packaging (verpakking) ook in die mix thuis. Zet daarom uw verpakking in om aan uw klantenbinding te werken.

Als eigenaar van een webwinkel houdt u waarschijnlijk al rekening met de vier P’s op het gebied van marketing (product, prijs, promotie en plaats). Hier zou u nog een vijfde P aan toe moeten voegen: packaging. Verpakking is erg belangrijk voor een goede uitstraling en herkenbaarheid van uw bedrijf. Het is niet alleen uw visitekaartje, maar ook een instrument om uw professionaliteit te tonen. Er zijn verschillende zaken die u kunt toepassen bij de verpakking van uw product, om deze op een goede manier te verzenden en zo de klantenbinding hoog te houden.

De aankoopbeleving van de klant houdt niet op als hij op de bestelknop heeft gedrukt, die begint dan pas! Zorg ervoor dat u de klant positief verrast bij het ontvangen van zijn bestelling.

Zeven tips

In de afgelopen edities van Checklist Webwinkel heeft u veel en uiteenlopende tips gekregen voor het verbeteren van uw verzendverpakking. De volgende zeven tips vormen de essentie van een goede verpakking.

1  Nette doos

Zorg voor een nette doos, het liefst met een bedrukking in uw huisstijl of met het logo van uw webwinkel. Dit is herkenbaar voor de klant en het ziet er professioneel uit. Er zijn tal van formaten, kleuren en vormen; zorg voor een passende doos voor uw product en webwinkel.

2  Formaat

Kies het juiste formaat doos, zo voorkomt u het verzenden van ´lucht´. Het is belangrijk dat het product stevig in de verpakking zit. Zo voorkomt u beschadigingen en bespaart u ruimte. Wanneer u kleine producten heeft, kies dan voor een envelop of brievenbusdoos. Op die manier bespaart u ook op de verzendkosten. Toch nog wat lege ruimte over? Vul deze dan op met luchtzakjes of opvulmateriaal.

3  Bezorgdiensten

Denk aan de pakketeisen van uw bezorgdienst. Er zijn verschillende bezorgdiensten, allemaal stellen ze verschillende eisen aan het formaat en gewicht van uw pakket. Zorg dat u aan de eisen van uw bezorgdienst voldoet. Anders krijgt niet alleen u er problemen mee, maar uw klant ook.

4  Inpakken

Pak uw producten in met vloeipapier of folie, zorg dat de producten goed beschermd zijn. Wilt u er echt een cadeautje van maken? Pak de producten dan in met inpakpapier, zo is het uitpakken extra leuk voor uw klant.

5  Persoonlijk

Voeg een persoonlijk, handgeschreven kaartje toe met een boodschap voor de klant. Voeg daarnaast een (kortings)flyer toe, om er zo voor te zorgen dat de klant sneller terugkomt in uw webwinkel.  

6  Herkenbaarheid

Tape de doos dicht met bedrukte tape met uw logo. Dit  zorgt naast een goede uitstraling, ook voor een betere veiligheid. De klant ziet namelijk direct wanneer de doos geopend is, omdat er maar één soort tape bestaat met uw logo erop.

7  Contact

Zorg dat het duidelijk is voor de klant hoe hij contact kan opnemen met u. Vermeld dit op de pakbon. Op die manier voorkomt u onduidelijkheden. Het is onderdeel van uw klantenservice. Een goede klantenservice is onmisbaar voor de klantenbinding.

Investeren

Lukt het u om de aankoopbeleving van de klant positief te beïnvloeden, dan is de kans groot dat de klant terugkeert in uw webwinkel. Dat mag best geld kosten, een nieuwe klant werven kost u namelijk ook geld. Het is de uitdaging om te ontdekken hoeveel geld u kunt besteden om een klant terug te laten keren. Stel dat u € ­1.000 in een AdWords-campagne heeft geïnvesteerd en daar 100 nieuwe klanten uit haalt. Dan heeft u dat per klant €­ 10 gekost. Dat geld kunt u ook gebruiken om uw verpakking te verbeteren en daarmee het aantal herhaalaankopen te verhogen.

Bekijk een luxere verpakking niet alleen als extra kostenpost, maar ook als een kans om meer klanten te binden. Maar ook hier geldt: test voordat u oordeelt.

Auteur

Dit artikel is eerder in het vakblad Checklist Webwinkel verschenen en geschreven in samenwerking met Martje Boselie van Velpack.nl. Kijk voor meer info op www.velpack.nl

Reacties op "Marketingmix: hoe de vijfde P helpt bij klantenbinding"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.