Bereken het zelf: uitbesteden fulfilment versus eigen kosten

Maandag 17 juli 2017 door Checklist Webwinkel 226 keer gelezen Geen reacties

Bereken het zelf: uitbesteden fulfilment versus eigen kosten

Veel webwinkeliers zullen het volgende beeld herkennen: u bent een webshop begonnen omdat u enthousiast bent over een product of online ondernemen. U staat voor uw product en kunt er uren over uitweiden. Juist van het commerciële traject krijgt u energie, maar u bent ook veel tijd kwijt aan andere zaken. Zo moet u nadenken over de logistiek en administratie. Dat kunt u zelf oppakken of juist uitbesteden, zodat u weer tijd over heeft voor het verkopen.  

Een webwinkel runnen is werk voor een duizendpoot: naast het verkopen, moet er een boekhouding gevoerd worden, u moet producten verzenden en u moet helaas ook wel eens een ontevreden klant te woord staan. Dat zijn allemaal taken waar u zelf niet voor opgeleid bent en die daardoor veel energie kunnen kosten. Ondertussen komen producten retour en staat uw huiskamer vol met voorraad. Dat is het moment om te onderzoeken of u taken kunt uitbesteden. Als u dat onderzoek begint, is het wel belangrijk om dat professioneel te doen. Zo moet u alle kosten en baten in beeld brengen, zodat u een goede afweging kunt maken.

Onbereikbaar of toch...

Op de voorgaande pagina’s van dit vakblad heeft u kunnen lezen wat het uitbesteden bij een fulfilmentbedrijf inhoudt. Een eerste reactie zal dan zijn: ‘dat kan ik zelf veel goedkoper’ of ‘dat is alleen weggelegd voor bedrijven zoals Bol.com en Coolblue’. Fulfilment lijkt door die gedachtengang al snel onbereikbaar. Maar dan vergeet u een aantal onderdelen van uw werk om een goede kosten- en batenanalyse te maken.

  • Hoeveel is uw eigen tijd waard?
  • Hoeveel tijd kost het u om bijvoorbeeld de logistiek zelf te verzorgen?
  • Is uw voorraad verzekerd?

Veel webwinkeliers beredeneren vaak onterecht dat hun eigen tijd geen geld kost. Daarmee doen zij zichzelf tekort en het is geen professionele manier van werken waardoor u ook kansen in de toekomst zal laten liggen.

Uren berekenen

Om een goed overzicht te kunnen maken, moet u in beeld brengen wat het u kost om alle taken zelf uit te voeren. Het eenvoudigste is om een uurprijs aan uw werkzaamheden te hangen en vervolgens de tijdsbesteding per activiteit in beeld te brengen. Die uurprijs kunt u op verschillende manieren berekenen:

  • Door een uurtarief voor uzelf te bepalen zoals zzp’ers ook doen. Zonder marge komt daar al snel een bedrag uit van minimaal € 20 (denk maar aan uw eigen uurloon, maar ook aan verzekeringen).
  • Door uit te rekenen wat het u oplevert als u uw tijd kunt besteden aan marketing en verkoop. Dat kunt u doen door een schatting te maken wat marketing- en verkoopactiviteiten aan omzet opleveren. Daarmee kunt u berekenen wat het u oplevert als u meer tijd kunt besteden aan die werkzaamheden.

Op het moment dat u uw eigen kosten niet in beeld brengt, lijkt uitbesteden niet voordeliger. Maar uitbesteden levert ook op andere fronten iets op: zoals meer professionaliteit en service.

Meer dan geld

Het uitbesteden levert meer dan geld op. Fulfilmentbedrijven zijn gespecialiseerd in de taken die u aan hen uitbesteedt. De logistiek van uw webwinkel wordt verzorgd door professionals die de hele dag met niets anders bezig zijn. Zij beschikken over de juiste kennis, ervaring en middelen om uw producten en bestellingen professioneel te behandelen. Dat zal de klant ook merken, zodat zijn aankoopbeleving positief wordt beïnvloed.
Tegelijkertijd kunt u uw klant nog beter van dienst zijn, omdat u via de fulfilmentpartij meer services kunt aanbieden. Vaak is het voor kleine webwinkels onmogelijk om een late cut-off tijd aan te bieden, dat is bij een fulfilmentpartij wel mogelijk. Daardoor kunnen klanten tot laat in de avond een bestelling plaatsen en wordt die toch nog de volgende dag bezorgd.

Uw voorraad is bij een fulfilmentpartij vaak verzekerd tegen schade en diefstal. Vraag daarnaar als u met een fulfilment­partij in gesprek gaat.  

Uw eigen uurloon berekenen

Om een uurloon te berekenen moet u een aantal kosten per maand in beeld brengen, bijvoorbeeld:

  • huisvestings- of bedrijfskosten;
  • verzekeringen;
  • afschrijvingen;
  • onvoorziene kosten.

Deze onderdelen moet u bij elkaar optellen en aanvullen met de gewenste omzet (uw gewenste eigen beloning). Het bedrag dat daar uitkomt, deelt u door het deel van uw tijd dat u nu nog kwijt bent aan de werkzaamheden die u wilt uitbesteden.

Rekenvoorbeeld

  1. Aan vaste kosten bent u per maand € 2.000 kwijt en u wilt per maand € 1.200 aan uw webwinkel verdienen, de webwinkel moet dus € 3.200 per maand opleveren.
  2. De taken die u wilt uitbesteden, kosten u nu een kwart van uw tijd: dus € 800 (€ 3.200 / 4) aan kosten en omzet.
  3. Per maand zou u veertig uur aan die uit te besteden werkzaamheden besteden.
  4. Dat maakt uw uurloon: € 800 / 40 = € 20 per uur.


Dit artikel is verschenen in het papieren magazine van Checklist Webwinkel en geschreven door Eddy Fransen van fulfilmentbedrijf Esseko. Kijk voor meer informatie op www.esseko.com.

Reacties op "Bereken het zelf: uitbesteden fulfilment versus eigen kosten"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.