Vakantieblog: besteed uw tijd nuttig, juist in deze rustige periode

Maandag 14 augustus 2017 door Checklist Webwinkel 319 keer gelezen Geen reacties

Vakantieblog: besteed uw tijd nuttig, juist in deze rustige periode

De maanden juli en augustus zijn voor bijna alle webwinkels de rustigste maanden van het jaar. Logisch omdat heel Nederland in die twee maanden zomervakantie viert. Veel van die vakantievierende mensen, zullen ook online minder actief zijn. Het is dus slim om zelf even naar de zon te vertrekken in die periode, maar pak deze rustige tijd daarnaast aan om uw webwinkel klaar te maken voor het drukke najaar. Op die manier heeft u later meer tijd over om u goed voor te bereiden op bijvoorbeeld de feestdagen.

Uw webwinkel heeft onderhoud nodig. De vormgeving moet ‘met de tijd mee’ en de beveiliging moet absoluut up-to-date zijn. Een deel van dat onderhoud voert u door het jaar heen uit in de weekenden of ‘s nachts, maar de zomerperiode is daar ook geschikt voor. Op het moment dat uw site nu een periode minder bezoekers krijgt, merken minder mensen dat uw webwinkel tijdelijk minder bereikbaar is.

Uw vernieuwde site presenteert u dan na de vakantie als iedereen weer thuis is. Dan heeft u een mooi moment om alle aandacht opnieuw op uw webwinkel te vestigen.

SEO

Onderhoud van uw webwinkel zit niet alleen in de vormgeving en beveiliging, u moet uw website ook onderhouden voor uw prestaties in Google. Daarom moet u blijven werken aan de zoekmachineoptimalisatie. Inmiddels zullen uw teksten en foto’s wel geoptimaliseerd zijn, net als de product- en categoriepagina’s.
Ga daarom eens aan de slag met de zogenoemde PageSpeed Tools van Google. De snelheid van websites speelt een steeds grotere rol bij het bepalen van de posities in de resultaten.

Met de tool PageSpeed Insights krijgt u niet alleen inzicht in de snelheid van uw site, maar ook meteen de handvatten om die te verbeteren.

Blogs schrijven

Veel webwinkeliers hebben normaal gesproken nauwelijks tijd om een blog bij te houden. De rustige zomerperiode is het ideale moment om vooruit te werken. Schrijf alvast een aantal blogberichten die u later in het jaar publiceert. Houd er met de inhoud van de berichten rekening mee dat die dus moeten aansluiten op het moment van publicatie. U heeft geen extra inspiratie nodig om blogs te schrijven in de zomer, uw assortiment biedt al voldoende input om veel blogs te schrijven. Schrijf berichten over nieuwe producten, over leuke toepassingen, maak berichten met tips, geef oplossingen voor problemen van uw doelgroep en maak stappenplannen. Vooruit schrijven is prima te doen, maar houd er wel rekening mee dat het bericht op een ander moment wordt gepubliceerd.

Bij stappenplannen moet u denken aan ‘In vijf stappen het installeren van...’ of ‘In drie stappen het inrichten van...’. Daarmee kunt u eindeloos variëren.

E-mail

Een volgelopen e-mailinbox zorgt niet alleen voor een gevoel van stress, het is ook een bron van irritatie bij uw klanten. Niet omdat zij kunnen zien dat uw e-mail een chaos is, maar wel omdat zij geen reactie op hun berichten krijgen. De zomerperiode is de ideale gelegenheid om uw e-mail op orde te brengen. Denk dan niet alleen aan het verwerken en beantwoorden van binnenkomende mail, maar ook aan de te verzenden berichten. Plan alvast mailcampagnes in zoals marketingmails of een klanttevredenheidsonderzoek. Ondanks de grote aandacht voor sociale media is de e-mail nog steeds een waardevolle en effectieve manier om met uw klanten te communiceren.

Een volle mailbox zorgt voor een gevoel van werkdruk. U heeft geen overzicht meer en gaat zelfs stress ervaren. Zorg daarom dat u de binnenkomende e-mails goed categoriseert. Niet iedere mail vraagt om een reactie.  

Op bezoek

Nu het toch niet zo druk is in uw webwinkel: ga in de zomervakantie eens op bezoek in uw eigen webwinkel. Niet als websitebeheerder, maar als bezoeker. Stel voor uzelf een aantal acties op, bijvoorbeeld een zoekopdracht of het bestellen van een product.

Betrek hier ook mensen bij die uw site niet zo goed kennen als u. U raakt blind voor onvolkomenheden.

Reacties op "Vakantieblog: besteed uw tijd nuttig, juist in deze rustige periode"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.