Vakantieblog: blijft u open of gaan de digitale deuren dicht?

Maandag 7 augustus 2017 door Checklist Webwinkel 237 keer gelezen Geen reacties

Vakantieblog: blijft u open of gaan de digitale deuren dicht?

Als zelfstandig ondernemer levert een vakantie vaak meer stress op dan ontspanning. Want wat doet u met uw webwinkel? Blijft die open, schakelt u hulp in of zet u de webwinkel op ‘zwart’ terwijl u de zon opzoekt? Daarom een toelichting op de keuze: houdt u uw webwinkel open of sluit u de deuren?

Een webwinkel heeft als groot voordeel dat er geen openingstijden zijn. Heeft uw klant zin om tijdens kantooruren te shoppen, dan is dat prima. Wil die klant juist om drie uur ‘s nachts online winkelen, dan kan dat ook. Dat heeft ook een verwachtingspatroon gewekt bij consumenten. Zij willen niet alleen altijd kunnen shoppen, ze verwachten ook dat het mogelijk is. Gooit u voor zijn neus de digitale deur dicht, dan is de kans groot dat hij verder gaat kijken. U verliest daardoor een potentiële klant. Daarnaast heeft die klant het waarschijnlijk op langere termijn ook wel gezien, hij zal teleurgesteld zijn in uw prestaties.

Toch op zwart

Hoewel u klanten verliest en misschien zelfs bezoekers op de langere termijn kwijtraakt, is het soms toch de juiste keuze om de webwinkel tijdelijk ‘uit’ te zetten. Want op welk moment wilt u de klant teleurstellen? Als u doet alsof u actief bent en de klant laat bestellen, zal hij teleurgesteld zijn als zijn bestelling niet snel wordt geleverd. Hij kan dan zijn order annuleren of hij stuurt het pakket retour nadat hij het later heeft ontvangen. Dit is niet alleen vervelend voor de klant, ook voor u: het kost u geld. Voorkom dat door meteen duidelijk te maken dat u niet aanwezig bent.

Zet uw webwinkel niet helemaal uit. Als bezoekers uw webwinkel niet kunnen bezoeken, zullen ze denken dat u niet meer bestaat en uw webwinkel in de toekomst niet meer bezoeken.

Gulden middenweg

Kies de middenweg door transparant te zijn over uw handelen. Vermeld dat de levertijd langer is dan de bezoeker van u gewend is. Dat kunt u op verschillende plaatsen op uw website doen, zoals op de FAQ-pagina, bij de informatie over levertijden (let op uw productpagina’s) en in het bestelproces. Zeg daarbij niet letterlijk dat u niet aanwezig bent, maar gebruik opmerkingen zoals: ‘in verband met vakantieperiode’ of ‘door een lagere capaciteit in de zomermaanden’. Het is in ieder geval erg belangrijk dat u uw klanten informeert. Die kunnen dan altijd zelf de afweging maken om de bestelling af te ronden of weg te klikken en later terug te keren.

Om die laatste situatie te voorkomen, kunt u de bezoeker proberen over te halen om de bestelling toch al te plaatsen. Geef bijvoorbeeld een extra korting om de lange wachttijd te verzachten. Ook kunt u de verzendkosten op u nemen, aangezien mensen meer waarde hechten aan gratis verzending dan een snelle bezorging.

Na de bestelling stuurt u de klant een orderbevestiging. In die bevestigingsmail geeft u duidelijk aan op welk moment de klant zijn bestelling kan verwachten.

Open blijven

Als webwinkelier hoeft u niet fysiek aanwezig te zijn om uw klanten te verwelkomen. Gaat u op vakantie en heeft u op uw vakantieadres een internetverbinding, dan kunt u gewoon open blijven. Wel heeft u dan thuis hulp nodig. Veel webwinkeliers geven aan wel op vakantie te gaan, maar de webwinkel open te houden (zie voorpagina). Dat kan natuurlijk als u bijvoorbeeld een fulfilmentpartij of vakantiehulp inschakelt om tijdens uw afwezigheid bestellingen te verzenden.

Verbazingwekkend is het aantal vakantiegangers dat vanaf de camping of het hotel nog bestellingen plaatst in de webwinkel. Richt het bestelproces zo in, dat de klant eenvoudig een alternatief bezorgadres kan opgeven, in dit geval het adres van de camping of het hotel.

Reacties op "Vakantieblog: blijft u open of gaan de digitale deuren dicht?"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.