Vakantieblog: klant shopt ook op de camping

Maandag 31 juli 2017 door Checklist Webwinkel 278 keer gelezen Geen reacties

Vakantieblog: klant shopt ook op de camping

Nederlanders die in eigen land op vakantie zijn, shoppen gewoon door in webwinkels. Het webwinkelen zorgde vorig jaar zelfs voor berichten op de nieuwspagina’s van websites en kranten: sommige campingeigenaren en hotelreceptionisten zijn er maar druk mee om pakketjes aan te nemen. Een ander deel van de online shoppende vakantieganger laat het pakket niet op het vakantieadres bezorgen, maar op hun thuisadres. Grote kans dat de bezorger dan voor een dichte deur staat.

Shoppende vakantiegangers zijn er in allerlei vormen, denk maar aan een gezin dat op de camping zit en nog nieuwe zwemkleding voor de kinderen nodig heeft. Of denk aan mensen die twee weken een huisje in Limburg huren en opeens wandelschoenen zoeken. Die mensen willen die bestelling daarom zo snel mogelijk ontvangen, op hun vakantieadres wel te verstaan.

Alternatief afleveradres

Zorg er daarom voor dat de klant in het bestelproces een alternatief afleveradres kan invullen. Dat is eenvoudig in te regelen, omdat u de klant kunt laten kiezen voor een afwijkend afleveradres ten opzichte van het factuuradres. Let wel op: mensen die een account hebben op uw website, hoeven hun adres vaak niet meer in te vullen. Dat heeft u automatisch aan het account gekoppeld. Zorg ervoor dat de klant het afleveradres nu eenvoudig kan aanpassen.

Ook adressen van bijvoorbeeld vrienden, familie, buren en werk zullen hier ingevuld worden. Zorg daarom ook voor een veld met extra opmerkingen, zodat de klant bijvoorbeeld zijn standplaatsnummer op de camping kan invullen.

Naar buitenland

Miljoenen Nederlanders gaan op vakantie in het buitenland. Voor die bestemmingen is het lastiger om snel te kunnen leveren. Uiteraard kunt u wel producten naar het buitenland verzenden, maar het is wel aan te raden om dan nog even contact op te nemen met de klant. Als de levertijd voor de stacaravan aan het Gardameer in Italië drie dagen is en uw klant dan alweer thuis is, zorgt dat voor veel onnodige kosten.

Bestelt een klant vanuit het buitenland, kijk dan of u het pakket kunt laten bezorgen als hij weer thuis is.

Vertraging

Naast de vakantiegangers die op hun vakantieadres zelf hun bestelling willen ontvangen, zijn er ook mensen in het binnen- en buitenland die hun bestelling willen ontvangen als ze weer thuis zijn, grote kans dat ze pas over een week of zelfs twee weken weer thuis zijn. Het heeft dan totaal geen nut om te proberen de bestelling direct te leveren, de kans is dan groot dat het pakketje retour komt omdat er niemand thuis is. Dat is kostbaar, omdat u de verzendkosten dan twee keer betaalt. Voeg daarom een optie toe aan het bestelproces waarmee klanten kunnen aangeven wanneer zij hun bestelling willen ontvangen. Dat levert ook een tevreden klant op.

Deze optie is eenvoudig toe te passen door de klant zelf de gewenste leverdatum te laten kiezen. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, dat kan bijvoorbeeld al in een veld met overige opmerkingen.

 

Vakantieblogs

Dit artikel is eerder verschenen in het vakblad Checklist Webwinkel en maakt onderdeel uit van een reeks vakantieblogs.

Reacties op "Vakantieblog: klant shopt ook op de camping"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.