Wat zegt u? [deel I]

Vrijdag 16 juni 2017 door Checklist Webwinkel 131 keer gelezen 1 reactie

Wat zegt u? [deel I]

Gesproken zoekopdrachten worden steeds populairder. Google en Apple zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van apps om gesproken te zoeken. Nu de techniek er klaar voor is, zullen steeds meer consumenten ook daadwerkelijk gesproken zoekopdrachten gebruiken. Dat heeft gevolgen voor uw SEO-aanpak.

Mensen zullen meer in volledige zinnen zoeken en ook meer zoeken door vragen te stellen. Allereerst een introductie waarom gesproken zoekopdachten steeds populairder worden.

Met het gebruik van uw stem om informatie te vinden krijgt u sneller een gedetailleerder antwoord. Bij een gewone zoekopdracht wordt dat over het algemeen stapje voor stapje gedaan. U hoeft niet bang te zijn om typefouten te maken en u hoeft zich niet te ergeren aan (te) kleine toetsen. U stelt een vraag zoals u die bijvoorbeeld aan een winkelbediende zou stellen.

Veilig en publieksvriendelijk

Het intypen van een vraag in een mobiele telefoon kan lastig zijn als u buiten bent. Het is ook niet socialer om al typend over straat te lopen. Het levert best wat ergernis op en dat is begrijpelijk. Het stellen van een vraag met voice search in de publieke omgeving is daarom veiliger en vriendelijker.

Het zoeken aan de hand van gesproken zoekopdrachten zal ook bestuurders van auto’s in staat stellen om tijdens het rijden informatie op te zoeken, zoals file-informatie.

Multitasking

Uit onderzoek onder gebruikers van gesproken zoekopdrachten blijkt dat veel volwassenen voice search gebruiken als ze bijvoorbeeld aan het koken zijn. Voice search wordt ook vaak gebruikt tijdens het kijken van tv. Door het gebruiken van de stem bij de zoekopdracht wordt de gebruiker minder afgeleid van de bezigheden op dat moment.

Sterker: tijdens het koken zal de hobbykok zich afvragen hoe hij het vlees moet snijden. Zorg voor video-antwoorden.

Geaccepteerd

Tieners zijn een stuk minder verlegen dan volwassenen als het gaat om het stellen van vragen aan de smartphone. Het is heel gewoon om voice search te gebruiken als je in een groep zit, terwijl volwassenen veelal nog niet in hun telefoon durven te spreken als ze in gezelschap zijn. Maar ook dit zal iets zijn dat in de toekomst steeds meer geaccepteerd zal worden, vooral omdat gesproken zoekopdrachten een sneller resultaat opleveren.

Kijk goed naar uw doelgroep voordat u uw SEO-aanpak ‘op de schop gooit’. Bedient u alleen jongeren, dan moet u snel zijn. Heeft u hoofdzakelijk ouderen als klant, check dan in uw statistieken of een nieuwe aanpak nodig is.

Meer gebruikersdata

Het gebruik van voice search levert meer data op voor bedrijven als Google, maar ook winkeliers kunnen hiervan profiteren. Hoe duidelijker de vraag van de klant, hoe meer u over deze klant te weten komt. Zoekt de klant naar blauwe laarzen onder de 60 euro, dan kunt u daar conclusies uit trekken. Het feit dat de klant een budget heeft, geeft aan dat hij echt wil kopen.

Veel zoekopdrachten via voice search hebben een lokaal karakter en bevatten vaak de woorden ‘in de buurt’ of iets dergelijks. Ook als webwinkelier kunt u daarop inspelen.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met SEO-expert Romano Groenewoud van seogeek.nl. Kijk voor meer info op seogeek.nl.

Volgende week op deze blog

In dit artikel leest u waarom mensen gesproken zoekopdrachten zouden gebruiken, volgende week krijgt u op de blog van van Checklist Webwinkel tips om uw website erop aan te passen. Op die manier wordt u ook gevonden als een consument u met zijn stem zoekt. Daarvoor moet u in zijn huid kruipen. Welke vragen zullen potentiële klanten stellen? En op welke vragen wilt u juist gevonden worden?

Reacties op "Wat zegt u? [deel I]"

Er is tot nu toe 1 reactie geplaatst. Reageer ook!

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.