Zelf doen: een webwinkel vol mystery shoppers

Maandag 5 juni 2017 door Checklist Webwinkel 181 keer gelezen Geen reacties

Zelf doen: een webwinkel vol mystery shoppers

Als zelfstandig ondernemer bent u continu bezig met de ontwikkeling van uw webwinkel. Ondanks dat u de zaken professioneel aanpakt, ontstaat daardoor een soort van blindheid voor uw eigen fouten en tekortkomingen. Nodig daarom mystery shoppers uit in uw webwinkel.

Het zijn nog niet eens altijd echte fouten die worden gemaakt, het zijn ook keuzes die op basis van smaak worden gemaakt. Te vaak is een website ingedeeld op een manier die de eigenaar ‘mooi’ vindt, in plaats van de meest efficiënte en effectieve indeling te kiezen.

1  Webwinkelexpert

De professioneelste aanpak om uw webwinkel onder de loep te nemen, is het inhuren van een webwinkelexpert. Zij hebben door hun expertise wel een goede blik waarmee ze smaak en functionaliteit kunnen scheiden. Het fijne van hun mystery shopping is het advies dat ze er meteen aankoppelen.

Webwinkelexperts zijn ook gekleurd in hun oordeel, zelfs deze professionals hebben zo hun voorkeuren. Blijf daarom testen, juist ook de pagina’s die op hun advies zijn aangepast, zie alinea A/B-testen.

2  Mystery shoppers

Er zijn bureaus die mysteryshoponderzoeken aanbieden. Zij hebben een lijst met respondenten die zij kunnen inschakelen om uw website te beoordelen. Het grote voordeel van deze onderzoeken zijn de verschillende vormen waarop uw site getest kan worden. Zo kan een mystery shopper de hele site bezoeken, maar ook alleen in het bestelproces een opdracht uitvoeren.

Benieuwd welke vorm van cross-selling goed werkt? Ook dat beoordelen de mystery shoppers. Formuleer daarom vooraf een heldere onderzoeksvraag.

3  Eyetracking

Naast de webwinkelexperts kunt u ook internetbureaus inhuren die voor u een eyetrackingonderzoek uitvoeren. Eyetrackingonderzoeken zijn enorm waardevol. Daarbij krijgt een respondent een speciale bril op waarmee ‘meegekeken’ kan worden in zijn beleving op uw website. De eyetrackingrespondenten krijgen gerichte opdrachten om in uw webwinkel uit te voeren. De bril legt vast waar de respondenten kijken om de opdracht uit te voeren. Het mooie is dat ook het moment waarop het fout gaat haarfijn wordt vastgelegd: dat is het moment waarop de bezoeker wegklikt.

Een eyetrackingonderzoek wordt waardevoller naarmate er meer deelnemers zijn. Het is dan ook een vrij dure manier van mystery shopping.

4  Mousetracking

Ook waardevol, maar minder uitgebreid is een mousetracking onderzoek. Zo’n onderzoek is eenvoudiger en dus goedkoper. De respondenten hoeven geen bril op, maar moeten een programma installeren. Dat programma ‘filmt’ het beeldscherm van de respondent. Daardoor kunt u hem volgen. U krijgt namelijk heatmaps van de resultaten. Die heatmaps laten zien hoe een bezoeker beweegt, maar ook waar ze wel en niet op klikken. Die heatmaps zijn daardoor een soort lijst met verbeterpunten.

Geef bezoekers zowel gerichte opdrachten als vrij spel om te zien hoe zij zich online gedragen. Op die manier bootst u ‘gewone’ consumenten het beste na.

5  Buurvrouw en vriend

Als u geen budget heeft om een professioneel onderzoek uit te (laten) voeren, kunt het onderzoek zelf organiseren. Vraag een buur of vriend om een aantal opdrachten op uw site uit te voeren en ondertussen zijn ervaringen te noteren. Op die manier ontdekt u op kleine schaal tekortkomingen van uw website.

Vraag uzelf af in hoeverre uw familie en vrienden een doorsnee zijn van uw doelgroep. Als uw testpersonen allemaal rond de 25 jaar zijn en uw doelgroep is juist 65-plus, zal er tussen die twee groepen een groot verschil zijn.

6  A/B-testen

Ongeacht welk onderzoek u uitvoert, u moet de resultaten eerst testen voordat u ze daadwerkelijk doorvoert. Anders trapt u opnieuw in de valkuil door wijzigingen door te voeren omdat u of een respondent ze fijner vindt. U moet een wijziging ook testen bij uw doelgroep. Iedere aanpassing op uw site is te testen door middel van A/B-testen. Op die manier ziet u namelijk welke aanpassing daadwerkelijk voor meer conversies zorgt.

Zorg wel voor representatieve groepen bezoekers om uw A/B-test aan te bieden. Groep A en B moeten hetzelfde zijn in zowel aantal als eigenschappen. Als daar verschil tussen zit, kunt u niet vergelijken.

Reacties op "Zelf doen: een webwinkel vol mystery shoppers"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.