Europese Commissie: hardere aanpak namaakgoederen

Maandag 4 december 2017 door Rendement.nl 129 keer gelezen Geen reacties

Europese Commissie: hardere aanpak namaakgoederen

De strijd tegen de internationale handel in namaakartikelen gaat onverminderd door. De Europese Commissie heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om invoer van met name nepgoederen uit China een halt toe te roepen.

De Europese Commissie komt niet met nieuwe wetgeving om de import van ‘nep’ terug te dringen: uit een analyse van een bestaande richtlijn uit 2004 blijkt dat deze nog voldoet. Er is vooral winst te boeken in de manier waarop de verschillende EU-lidstaten de richtlijn uitvoeren. Zeker nu de internationale e-commerce een steeds hogere vlucht neemt. De Europese Commissie wil de interne markt meer op één lijn brengen en presenteert daarvoor binnenkort juridische plannen. Eén maatregel is bijvoorbeeld dat advertentiebureaus en online opererende organisaties zoals webwinkels beter moeten samenwerken om het online aanbod in nepgoederen terug te dringen.

Waar komen al die nepgoederen vandaan?

Nepgoederen zijn goed voor 5% van de import in de Europese Unie. In geld uitgedrukt is dit maar liefst € 85 miljard. Niet vreemd dus dat de EU het probleem hoger op de agenda wil zetten. Namaaksigaretten vertegenwoordigen met 24% de grootste groep nepspullen, met speelgoed (17%) en voedingsmiddelen (12%) als goede tweede en derde. Vier op de vijf namaakgoederen blijken uit China te komen. Pakistan en Vietnam zijn grootleveranciers in nepsigaretten, terwijl namaakmedicijnen voornamelijk uit India blijken te komen.

Reacties op "Europese Commissie: hardere aanpak namaakgoederen"

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats zelf een reactie


(wordt niet getoond)
(optioneel)


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Checklist Webwinkel behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.