Checklist Webwinkel

Auteursrecht beschermt u en uw webwinkel

Law

Law

Wetgeving is voor veel webwinkels onduidelijk en wordt vaak als lastig gezien. Maar er zijn ook wetten die uw webwinkel beschermen, zoals het auteursrecht. Als webwinkelier krijgt u bijna per definitie met auteursrecht te maken. Bijvoorbeeld als u zelf producten ontwerpt en verkoopt of als u erg creatieve productomschrijvingen en verkoopteksten heeft geschreven. Maar het auteursrecht beschermt ook anderen, als u bijvoorbeeld foto’s van andere webwinkeliers gebruikt.

Het auteursrecht is het recht dat iemand verkrijgt wanneer hij iets origineels en eigens heeft gemaakt. Het beste voorbeeld is een foto, maar ook een tekst of tekening is auteursrechtelijk beschermd. Van belang is vooral ‘dat het resultaat niet zo doorsnee is dat iemand anders gelijktijdig hetzelfde bedacht kan hebben’. Het auteursrecht is exclusief. Dit wil zeggen dat derden het werk doorgaans niet zonder toestemming mogen kopiëren of publiceren.

Op feiten rust geen auteursrecht. Een groot deel van een productomschrijving, zoals kleur, formaat, materiaal en typenummer is dus niet auteursrechtelijk beschermd. Kleed u deze productomschrijving leuk aan met een originele productomschrijving, dan is het geheel als zodanig mogelijk wel auteursrechtelijk beschermd.

Werk van een ander gebruiken

Koopt u producten van een andere onderneming in, dan gebruikt u waarschijnlijk beeldmateriaal en productomschrijvingen van de leverancier. Vooral voor het beeldmateriaal is het van belang dat u een licentie krijgt om het beeld te mogen gebruiken. Dat wil zeggen dat u van de leverancier toestemming krijgt om het beeldmateriaal op uw website te plaatsen. Zorg ervoor dat u de toestemming op papier of digitaal heeft en bewaar de toestemming goed. Heeft u geen toestemming, dan maakt u mogelijk inbreuk op het auteursrecht. Dat geldt ook als u een voor uw keurmerk een logo/foto van een ander gebruikt voor bijvoorbeeld plaatsing op de site van Stichting Webshop Keurmerk. U heeft dan ook die toestemming nodig.

Het is uit den boze om teksten en beelden van internet te ‘plukken’. Werk dat u willekeurig op internet vindt, is bijna altijd auteursrechtelijk beschermd. Gebruikt u het toch, dan kunt u vroeg of laat rekenen op een e-mail van de rechthebbende met het verzoek om het gebruik te staken en een forse schadevergoeding te betalen. De rechthebbende is niet verplicht om u eerst te waarschuwen en daarna pas om een schadevergoeding te vragen. Het is uw verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld foto’s rechtmatig te gebruiken.

TIP: Heeft u geen toestemming van de leverancier en heeft u niet de mogelijkheid zelf beeld te (laten) maken, gebruik dan beeld met de zogenoemde creative commons licentie (google op ‘cc-by’). U mag het beeld dan gratis gebruiken, zolang u maar aan naamsvermelding doet. Het is wel aan te raden om een bewijs op te slaan dat u het beeld onder deze licentie mag gebruiken.

Afspraken met leveranciers

U heeft waarschijnlijk een leverancier, zoals een webdesigner, voor het uiterlijk van uw website, logo, huisstijl enzovoorts. Deze ontwerper bezit het auteursrecht op zijn ontwerpen. Dat is geen probleem, zolang u de juiste toestemming verkrijgt. Met die licentie kunt u bijvoorbeeld de kleur wijzigen, elementen weghalen of toevoegen. Maak bij de opdrachtbevestiging meteen duidelijke afspraken en zet deze op papier, een mondelinge toestemming is niet genoeg bewijs. Doe dit ook met de leverancier van uw producten. Zo spreekt u af welke teksten en beelden u van de leverancier mag gebruiken. Dat het overnemen van beelden en teksten van een producent of leverancier gebruikelijk is, is helaas geen goed argument.

TIP: Zet de afspraken op papier en vergeet vooral geen uiterlijke termijn af te spreken. Mag u het werk nog steeds gebruiken als u niet (regelmatig) meer producten afneemt, maar wel nog uw voorraad wilt verkopen?

Eigen werk beschermen

Heeft u een tekst of foto van uw producten gemaakt, dan mag een ander deze niet zonder uw toestemming namaken, kopiëren of veranderen. Let er hierbij op dat losse woorden en stijlen niet beschermd worden door het auteursrecht. Niet alles wat op uw werk lijkt, is door het auteursrecht beschermd. Is er toch sprake van een kopie, dan mag u verwachten dat de ander dit werk niet verder gebruikt en u een schadevergoeding betaalt.

Stuur de persoon of onderneming die inbreuk maakt op uw auteursrecht allereerst een e-mail waarin u verlangt dat het werk binnen drie dagen niet meer wordt gebruikt. Wilt u een schadevergoeding, vraag hier dan meteen om. Dit kunt u ook zien als een extra stok achter de deur om het gekopieerde werk te laten verwijderen.

TIP: Om te achterhalen of uw teksten en foto’s zijn gekopieerd, kunt u Google Images gebruiken (images.google.com). Druk op het fototoestelletje in de zoekbalk en laad uw foto. Google zoekt nu naar dezelfde foto’s en mogelijke kopieën. Het programma Copyscape.com helpt u om te achterhalen of teksten of delen van uw website zijn gekopieerd.