Checklist Webwinkel



Bloggen is een trekpleister voor online consumenten

Blog

Een blog heeft een positieve invloed op uw webwinkel. De blog trekt mensen naar uw website, zoekmachines waarderen de content waardoor u hoger in de zoekresultaten eindigt en het versterkt het  vertrouwen dat consumenten in uw webwinkel hebben. Daardoor lijkt het of u het beste vandaag nog kunt beginnen met bloggen, maar het gaat helaas niet vanzelf, aldus Sophie de Jong van Stichting Webshop Keurmerk. In dit artikel leest u de belangrijkste lessen voor een blog.

Een goede blog begint u niet van de ene op de andere dag. Hoe beter u het voorbereidt, hoe groter de kans van slagen. Voordat u de bezoekers op uw website kunt verwelkomen, moet u uw blogs volgens een aantal richtlijnen schrijven:

1. Schrijf berichten die interessant zijn voor de lezer

Schrijf niet alleen over- en voor uzelf, dat verveelt de lezers en zorgt ervoor dat zij niet terugkeren. Wel stopt u eigen ervaringen en tips in de tekst, die de lezers kunnen toepassen. Schrijf niet alleen  maar over een specifiek product. Als u fietsen verkoopt, schrijf dan niet alleen over de specifieke eigenschappen van de Batavusfiets. Gebruik uw blog om over fietsen in het algemeen te schrijven,  bijvoorbeeld welke materialen het beste voor de voet zijn. Daarna kunt u dieper ingaan op de specifieke eigenschappen van bijvoorbeeld een elektrische fiets.

2. Maak het blogbericht niet te ingewikkeld

De lezers van uw berichten zijn niet alleen doorgewinterde deskundigen. Maak het daarom niet te ingewikkeld. Stel drie ijkpersonen op uit uw doelgroep. Eén met weinig kennis, één met veel kennis en één met gemiddelde kennis. Afhankelijk van uw doelgroep schrijft u specifieke artikelen. Probeer de blog zo te schrijven dat deze altijd voor minstens twee van de drie ijkpersonen geschikt is.

3. Geef uitleg over de werking van een product

Ongeacht het niveau van uw doelgroep is het altijd goed om uit te leggen hoe een product werkt. Voor de beginners legt u, tot in de details, uit hoe het werkt. Voor de meer ervaren gebruikers maakt u inzichtelijk hoe bijvoorbeeld het koffiezetapparaat zuiniger te gebruiken is. In de tekst maakt u ruimte om extra mogelijkheden toe te lichten.

4. Stel u op als expert

Online consumenten die interesse hebben in uw producten zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in gerelateerde producten, innovaties en ontwikkelingen. Voor de lezers van uw blog over laptops is het  ook interessant om te lezen over draadloze muizen, hippe beschermhoezen en accu besparende ontwikkelingen. Door uw bezoekers te laten zien dat u verstand van zaken heeft, creëert u vertrouwen en zullen ze eerder terugkeren op uw website en een aanschaf doen.

5. Stap in de lezers’ schoenen

U schrijft niet alleen over uzelf en uw eigen webwinkel, maar waar dan wel over? Ook al bent u geen getalenteerd schrijver, met de volgende drie stappen stelt u altijd de lezer centraal:

  • Wat wilt u vertellen (over het product)?
  • Wat leren de lezers van uw bericht ?
  • Welk uniek inzicht krijgen de lezers van uw product?

Vertel over acties of kortingen

Een andere reden om bij u een product of dienst aan te schaffen is een korting of speciale actie. Neem die kortingen en acties altijd op in uw blog. Let op: u focust in dat blogbericht niet alleen op het  product en uw webwinkel, maar vertelt juist hoe de actie werkt. Tot slot geeft u mensen de kans om te reageren, zodat u interactie heeft met uw bezoekers. Een ander voordeel daarvan is dat mensen elkaar tips geven hoe zij een product gebruiken. Dat is voor anderen een reden om terug te keren naar uw website.