Checklist Webwinkel



Elk social mediakanaal een andere post

Facebook

Sociale media zijn niet meer weg te denken voor uw webwinkel. U besteedt inmiddels een groot deel van de dag aan onder meer Facebook, YouTube en LinkedIn. Al die platformen hebben een eigen karakter. Dat betekent dat u uitingen niet zomaar kunt kopiëren van Twitter naar Facebook of van Snapchat naar Instagram. Tegelijkertijd biedt dat ook kansen, want het unieke karakter van ieder medium kunt u ook juist benutten. Uw succes op sociale media is afhankelijk van uw inspanningen om sociaal actief te zijn.

Alleen zenden levert geen betrokkenheid op van gebruikers blijkt uit onderzoek van Webshop Keurmerk. Het is daarom niet alleen belangrijk om sociaal te zijn, u moet ook nog eens weten waar u op welke manier moet reageren. Als u bijvoorbeeld actief bent op Snapchat moet u niet teveel commerciële uitingen verzenden. Gebruikers zitten daar niet op te wachten.

YouTube

Op ieder platform kunt u proberen met uw doelgroep in gesprek te gaan, maar op bijvoorbeeld YouTube moet dat niet uw doel zijn. Dat kanaal moet u vooral inzetten om instructies te geven en te reageren op klantenvragen door een handleidingvideo te delen. Die video’s op YouTube kunt u wel voor meerdere doeleinden gebruiken. U kunt de video’s namelijk op Facebook, LinkedIn en Twitter embedden.

Facebook

Die video’s maken deel uit van de mix van berichten die u op Facebook plaatst. Sowieso kunt u veel verschillende uitingen op Facebook delen. Maar Facebook moet u niet alleen gebruiken om berichten te zenden, het is ook geschikt om te gebruiken om met uw doelgroep persoonlijk het gesprek aan te gaan. Dankzij Facebook Messenger kunt u eenvoudig één-op-één contact onderhouden met uw klanten. Zij kunnen u laagdrempelig benaderen door Messenger te gebruiken of door een berichtje achter te laten.

WhatsApp

Het kanaal om persoonlijk contact te onderhouden is WhatsApp. De app is door miljoenen Nederlanders op hun telefoons geïnstalleerd. Het is ook nog eens een kans om op zeer persoonlijke wijze met de klant in gesprek te gaan, omdat u met WhatsApp heel dichtbij de klant komt. Hij zit bijvoorbeeld thuis op de bank met u te ‘appen’. Wees u er wel bewust van dat u zo ‘dichtbij’ komt, gebruik het niet teveel voor commerciële uitingen. Als u daar al überhaupt toestemming voor hebt.