Checklist Webwinkel



Grote webwinkels misleiden met kortingen op adviesprijzen

KortingEen aantal grote webwinkels misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen, aldus de Consumentenbond. Bekende winkels waaronder Bol.com, Coolblue en Koopjedeal informeren de online consument niet eerlijk.

De onderzoekers van de Consumentenbond bekeken de prijzen van 250 webwinkels. Van de 250 winkel gebruiken 30 winkels adviesprijzen. Dat is toegestaan maar alleen indien dat echt

De Consumentenbond trof bij 12 van de 30 winkels afwijkende adviesprijzen. En bij 7 winkels (Blom Elektro, Bol.com, Coolblue, Foka, Kamera-Express, Koopjedeal en Tandenborstel.com) bleken zelfs structureel te hoge adviesprijzen te worden gehanteerd.

De Consumentbond geeft een voorbeeld op Bol.com. Daar is een Sony-televisie te koop met een adviesprijs van €1399 voor €899. Een voordeel van 36%, zo lijkt het. Maar de werkelijke adviesprijs van het apparaat blijkt €1000. De korting is dan ineens nog maar zo’n 10%. En ook bij Coolblue is de werkelijke korting op een Samsung-televisie fors lager. De adviesprijs blijkt niet de doorgestreepte €2499, maar €2299.

Volgens de onderzoekers van de Consumentenbond maakt de aanbiedingensite Koopjedeal.nl het helemaal bont. De site biedt de OneBlade Pro scheerapparaat van Philips aan voor €85. Volgens de winkel is de adviesprijs €165. Hierdoor lijkt het alsof consumenten een fikse korting van 48% krijgen. In werkelijkheid bedraagt de adviesprijs echter slechts €65. In plaats van flink te besparen, betalen consumenten dus €20 teveel.

Mark Teurlings, Voorzitter van Webshop Keurmerk bevestigt dat er in het verleden klachten van consumenten zijn geweest over deze werkwijze maar merkt dat de bij het keurmerk aangesloten winkels zich bewust zijn van de regels. “Wij blijven uiteraard alert en reageren direct wanneer er toch door winkels van de regels wordt afgeweken.”

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban. De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand.”