Checklist Webwinkel



Laat zien wie u bent!

Show yourself

Als webwinkelier kunt u uw bezoekers geen producten laten voelen en ruiken. Ook kunt u hen niet tot een aankoop overhalen door een slim verkoopgesprek. Door u op evenementen, beurzen of in een pop-up winkel te presenteren, grijpt u deze kansen wel, zo meent Jaap de Zwart van Webshop Keurmerk. Daarnaast biedt het u de mogelijkheid om vaste klanten te ontmoeten en het gezicht achter uw webwinkel te laten zien.

Op offline locaties zoals beurzen, markten, evenementen en in pop-up winkels heeft u niet alleen de gelegenheid om met vaste klanten te praten, u krijgt ook de mogelijkheid om meer vaste klanten te verzamelen. Juist in een persoonlijk gesprek kunt u een goede indruk maken en mensen betrekken bij uw merk of winkel. Uiteraard richt u uw aandacht niet alleen op bekende gezichten, maar juist op nieuwe mensen. Tijdens uw offline aanwezigheid bereikt u wellicht mensen die u anders niet bereikt.

Marketing

Zorg ervoor dat u offline te vinden bent, of beter gezegd: zorg ervoor dat klanten de weg naar u weten te vinden. Communiceer uw aanwezigheid op een markt, beurs of pop-up winkel bijvoorbeeld in uw nieuwsbrief. Gebruik daarvoor ook sociale media. Kijk bijvoorbeeld met welke hashtag de organisatie van een beurs twittert en neem die hashtag op in uw sociale media berichten. Zeker als u een pop-up winkel opent, is het verstandig om juist op andere manieren uw klanten te wijzen op uw tijdelijke winkel. Met een advertentie in een huis-aan-huiskrant bijvoorbeeld. Of een folder die huis- aan-huis wordt verspreid. Staat u op een markt of beurs, dan zal de organisatie van het evenement ook inspanningen leveren om bezoekers te trekken.

  • Gebruik uw eigen website om uw fysieke winkel of offline aanwezigheid aan te kondigen. Het is een makkelijke en goedkope manier om uw bezoekers de weg te wijzen naar uw offline aanwezigheid.

Actie

Koppel aan uw offline aanwezigheid een leuke actie. Bijvoorbeeld een laagdrempelige actie waarmee mensen iets kunnen winnen. Het doel van die actie is voor u bijvoorbeeld om nieuwe e-mailadressen of meer likes voor uw Facebookpagina te verzamelen. Leg daarom inschrijfformulieren neer en maak posters met QR-codes die mensen kunnen scannen.

  • Vergeet niet te wijzen op het doel van een actie, bijvoorbeeld het abonneren op een nieuwsbrief. Doe dat door te vertellen wat de mensen eraan hebben.

Praktische zaken

Tot slot moet u rekening houden met een aantal praktische zaken. Bijvoorbeeld de vraag: hoe neemt uw klant zijn aankoop mee? Zorg daarom voor tasjes. Kassabonnetjes komt u bijvoorbeeld ook niet tegen in uw webwinkel, maar heeft u offline wel nodig. Bedenk zelf wat u nog meer nodig heeft, zoals extra beschermende verpakking voor breekbare goederen.

  • Deel visitekaartjes uit, zodat bezoekers u ook online kunnen terugvinden.