Checklist Webwinkel



Profileer u als expert, dat is schaars

Expert

U werkt dagelijks met uw producten en bent een expert in uw vakgebied. Dan moet u die expertise inzetten om meer te verkopen. Als men u als autoriteit ziet, heeft zij sneller vertrouwen in uw aanbevelingen. Door uw expertise op de juiste manier in te zetten verkoopt u meer.

Autoriteit betekent vertrouwen. Hoewel u bij het woord ‘autoriteit’ aan de koning, politie, Mark Rutte of Ruud Gullit denkt, bent u het zelf ook. Bijvoorbeeld als u al jaren ervaring heeft in uw vakgebied. Door die ervaring straalt u autoriteit uit. Maar ook titels, prijzen en keurmerken dragen bij aan uw uitstraling. U kunt zelf autoriteit of expertise uitstralen en consumenten beïnvloeden:

1. Uniform

Tandpastamerken gebruiken witte jassen in hun tv-reclames en autogarages laten mannen in overalls hun diensten aanprijzen. Verkoopt u sportdrank, laat dan zien welke (succesvolle) sporters uw merk drinken. Uit deze opsomming kunt u opmaken dat als u zelf de autoriteit bent, u ook die uitstraling moet hebben. Heeft u die autoriteit niet, zorg dan dat autoriteiten en experts uit uw vakgebied uw merk uitdragen.

2. Informatie delen

Sociale media kunt u goed inzetten om uw expertise te tonen. Op Twitter is de hashtag #durftevragen of #dtv al jaren populair. Met die hashtag stellen mensen vragen, die u kunt beantwoorden. Door mensen te helpen en antwoorden te geven bouwt u een reputatie van autoriteit op. Hetzelfde kunt u doen op Facebook en LinkedIn. Ook de help-functie op uw website is hier geschikt voor. Uiteraard is een blog de ideale plek om al uw kennis en expertise te bundelen.

Aan de slag

Om autoriteit op te bouwen moet u aantonen over veel kennis te beschikken. Sophie de Jong van Webshop Keurmerk tipt: Bouw daarom een blog of kennispagina op waarnaar u kunt verwijzen. Dit is de plek waar u mensen toont kennis van zaken te hebben. Video is uitermate geschikt om uw expertise te tonen.