Checklist Webwinkel



Teveel korting maakt u verdacht

Korting

Nederlanders zijn dol op kortingen. Dat is logisch, want wie wil er nu niet minder betalen. Uiteraard kunt u als webwinkelier ook kortingsbonnen uitdelen, al gaat het dan om digitale bonnen. Die digitale bonnen leveren extra omzet en bezoekers op, blijkt uit onderzoek van Webshop Keurmerk, mits de kortingen niet te laag of te hoog zijn!

Een waardebon of korting geven werkt, verschillende onderzoeken hebben dat aangetoond. Vooral jongeren zijn er gevoelig voor. Maar er zit een grens aan, zeker als u ongeloofwaardig hoge kortingen weggeeft. Bij waardebonnen met kortingen van 50% of meer gebruiken klanten de waardebon al niet meer, blijkt uit het Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013.

Conversie

Het uiteindelijke doel van korting is conversie, u wilt het voor klanten zo aantrekkelijk mogelijk maken om hun geld in uw webwinkel te besteden. Op het moment dat u te hoge kortingen weggeeft, zal de conversie afnemen. Geeft u hele kleine kortingen weg, van 5% of minder, dan is de kans ook klein dat de waardebonnen voor extra conversie zorgen. Consumenten vinden het dan de moeite niet meer waard om de korting te verzilveren.

Types

Waardebonnen worden door verschillende soorten mensen gebruikt. Ruwweg zijn er vijf types te onderscheiden:

  1. Waardebonverzamelaars
    Dit is de grootste groep, ruim de helft van de waardebonontvangers bewaart waardebonnen en verzilvert ze als het hen uitkomt.
  2. Waardebonvrienden
    Alleen als zij de bon krijgen bij een product waar de waardebonvriend in geïnteresseerd is, gebruiken ze hem. Dit is ongeveer een vijfde van de respondenten.
  3. Waardebonluiaards
    De waardebonluiaard (13%) is niet geïnteresseerd in waardebonnen.
  4. Waardebonprofs
    De waardebonprof (7%) zoekt online eerst naar betere aanbiedingen voordat hij de waardebon daadwerkelijk gebruikt.
  5. Waardebonjunkies
    De waardebonjunkie (7%) maakt waardebonnen altijd op.

De waardebonverzamelaars zijn een belangrijke doelgroep voor uw kortingsacties. De kans op conversie is redelijk groot. Let wel op de houdbaarheidsdatum van de bon. De verzamelaars willen de bonnen graag bewaren en pas gebruiken als het hen uitkomt. Wilt u een urgentie toevoegen door een houdbaarheidsdatum, zet die datum dan duidelijk op de bon.