Checklist Webwinkel

U jaagt massaal uw klanten weg!

Weggejaagd

Weggejaagd

Webwinkeliers jagen nog steeds massaal hun klanten weg, zo blijkt ook uit onderzoek door Stichting Webshop Keurmerk. Ze maken het klanten onnodig moeilijk om af te rekenen binnen de webwinkel.

Al jaren verlaten consumenten massaal winkelwagentjes zonder af te rekenen. Inmiddels is er veel verbeterd, maar nog steeds wordt het consumenten onnodig moeilijk gemaakt: grote kans dat u klanten wegjaagt! Neem obstakels en drempels weg en maak van bezoekers klanten. Als een bezoeker op uw website landt, moet u hem gastvrij verwelkomen. Dat doet u niet door hem letterlijk welkom te heten. U doet dat door de klant snel te helpen. U moet er namelijk voor zorgen dat de verwachtingen van de bezoeker overeenkomen met uw aanbod. Dat het aanbod niet overeenkomt met de advertentie, is één van de grote ergernissen.

Mobiel

Een andere grote ergernis vindt plaats als de klant eenmaal op uw site is. U heeft hem op de landingspagina meteen het juiste aanbod gedaan, maar wellicht wil hij nog verder rondkijken op uw site. Als hij dat op zijn smartphone doet, moet uw website zich aanpassen aan zijn apparaat. Heeft u geen mobiele of responsive site, dan klikt hij (bijna) gegarandeerd weg. Ook Google vindt mobiele sites belangrijk.

Inloggen

Een groot deel van de irritaties ontstaat bij het inloggen. Veel webwinkels eisen dat een bezoeker inlogt of een account aanmaakt. Het bedrijf Mopinion onderzocht de grootste irritaties van onlineconsumenten als het gaat om websitebezoek. Problemen met inloggen is met 18,4% de grootste ergernis (zie infographic). Maar ook andere problemen met accounts, wachtwoorden en log-ins zorgen ervoor dat consumenten massaal wegklikken. Een andere grote frustratie is het kwijtraken van de bestelling na de inlog. Bijvoorbeeld een klant logt in om een product af te rekenen, maar moet het product opnieuw opzoeken na de log-in.

Verzendkosten

In iedere lijst met ergernissen staan de onverwachte en hoge verzendkosten. Consumenten begrijpen niet waarom die zo hoog zijn en willen er niet door verrast worden. Communiceer duidelijk over uw verzendkosten. Doet u dat niet, dan staat dat gelijk aan het wegjagen van uw bezoekers.