Checklist Webwinkel



Webwinkel Live Chat een musthave?

Er zijn heel veel webwinkels die de klanten diversen mogelijkheden bieden om contact op te nemen. Zo kun je denken aan:

  • Een eigen contactformulier
  • Een telefoonnummer vermelden
  • Een bel me terug functie
  • Webcare (Twitter, Facebook of Instagram)

Live chat voor je webwinkel

Er zijn echter maar weinig webwinkels die ook een live chat aanbieden. Dit is een gemiste kans, want het kan van een bezoeker een klant maken. ‘Chat maakt je webwinkel persoonlijk en toegankelijk’ volgens Sophie de Jong van Stichting Webshop Keurmerk.
Ik wil niet zeggen dat een live chat onmisbaar is, maar het draagt wel bij aan de goede service naar de potentiële klant toe. En het kan ook nog een conversieverhogend werken.

10 Live chat tips voor je webwinkel!

  • Maak de live chat onzichtbaar als je offline bent
  • Weet wanneer het druk is in je webwinkel
  • Zet de chat knop op een duidelijke plaats
  • Bepaal je online tijden, hou deze in ieder gevel gelijk met je ’telefonische bereikbaarheid’
  • Maak de live chat mobiel (op je smartphone of tablet)
  • Verzamel de meest gestelde vragen en sla deze op.
  • Meten is weten, bekijk wat de chat heeft opgeleverd ten opzichte van de tijd die je erin gestoken hebt
  • Zorg dat de live chat aan te passen is naar je huisstijl
  • Kijk of de live chat button makkelijk te integreren is in je webwinkel
  • Test zeker een half jaar, dan heb je een duidelijk beeld

Extra tip om je conversie te verhogen met de live chat:

Probeer ook om de live chat te plaatsen op je betaalpagina, mocht een klant een vraag hebben waar hij snel antwoord op wil, voordat hij zijn bestelling gaat plaatsen.