Checklist Webwinkel



Webwinkeltrends voor 2021: vertrouwen winnen

Vertrouwen

Het jaar 2021 is net begonnen en het belooft direct een jaar vol e-commerce ontwikkelingen te worden. Steeds meer consumenten geven hun geld uit in webwinkels, maar zij hebben ook steeds meer keuze in welke webwinkel zij hun uitgaven doen en daardoor zijn zij veeleisender. Het komende jaar zijn er een aantal trends te verwachten, waarmee u het vertrouwen van de consument wint.

Lui op de bank, onderweg in de trein of nog even snel tijdens de lunchpauze, steeds meer consumenten bezoeken uw site met hun smartphone, zo ziet ook Sophie de Jong van Webshop Keurmerk. De verwachting is dat het merendeel van de webwinkelbezoekers in 2021 via zijn smartphone op uw site terecht komt. Zorg ervoor dat u die bezoekers kunt bedienen met een snelle site.

Contentmarketing

Contentmarketing is op marketinggebied de trend voor 2021. Contentmarketing is het voeren van een marketing met als doel het binden van uw doelgroep. Hoe u dat doet voor uw webwinkel? Zorg dan dat u de volgende vragen met ‘ja’ beantwoordt:

  •     Maakt deze content mij slimmer?
  •     Geeft het me iets om over te praten, inspireert het mij?
  •     Verrast het mij of bevat het humor?

Dus laat zien hoe de klant uw product het beste kan gebruiken. Dat doet u niet alleen door te zenden, luister ook naar klanten.

Personalisatie

U heeft een flinke database met honderden of zelfs duizenden contacten. Hoewel het aantrekkelijk is om één e-mail op te maken en die in één keer naar al die contacten te sturen, bereikt u meer als u de individuen uit uw doelgroep persoonlijk kunt aanspreken. Een eerste stap in de personalisatie is het segmenteren van doelgroepen en het gebruik van ijkpersonen, dat is een gemiddelde van uw doelgroep.

Logistieke service

Online winkelen doen consumenten uit gemak, zo willen ze zich niet in bochten moeten wringen om een bestelling te ontvangen. Geef de klant daarom verschillende bezorgopties, zodat hij kan kiezen. Een bestelling bij de buren afleveren wordt niet gewaardeerd, de klant wil zelf kiezen waar en wanneer hij zijn pakket ontvangt.

Betaalgemak

Mensen shoppen voor de lol, dan is er geen ruimte voor ergernis over omslachtige betaalmodules. Bijna de helft van de klanten haakt af als een betaalproces onoverzichtelijk is op zijn smartphone. Let op: consumenten worden ook kritischer wat betreft de veiligheid.