Checklist Webwinkel



Win in 7 stappen het vertrouwen van uw klant

Vertrouwen

De Consumentenbond waarschuwt zijn leden regelmatig voor malafide webwinkels en wijst consumenten op de rechten die zij hebben bij het online winkelen. De tips die consumenten krijgen kunt u vertalen naar uw webwinkel. Op die manier wint u het vertrouwen van uw bezoekers.

1. Realistische prijzen

Nepwebwinkels trekken de aandacht met enorm lage prijzen. Via AdWords adverteren ze met stunt uitverkopen en enorme kortingen. Een product voor een heel lage prijs wordt al snel gewantrouwd. Zorg er daarom voor dat uw aanbiedingen niet uit de toon vallen. Bent u echt veel goedkoper dan andere aanbieders, verklaar dat dan en leg het direct uit aan uw klanten.

2. Google

Bestaat deze webwinkel echt? Met deze vraag gaan bezoekers op internet een mini-onderzoek uitvoeren. Via Google zoeken zij naar bevestiging. Het is daarom van belang dat uw webwinkel in Google te vinden is. Controleer zelf of u op de eerste pagina verschijnt als iemand uw bedrijfsnaam googled. Zorg ook voor actieve sociale media kanalen, bijvoorbeeld Twitter en Facebook.

3. Reviews

U wint snel vertrouwen als andere consumenten vertellen dat zij tevreden zijn over uw aanbod. Geef die reviews ook een duidelijke plek op uw website. Doe dat niet alleen op uw homepage, maar ook op landings-, product- of categoriepagina’s. Op die manier laat u zien dat andere consumenten al vertrouwen in u hebben.

4. Keurmerk

Hoewel sommige webwinkelkeurmerken een bedenkelijke reputatie hebben, kan het tonen van een keurmerklogo zoals het Webshop Keurmerk bijdragen aan uw uitstraling. Consumenten vertrouwen de beeldmerken van de keurmerken. Wel is het belangrijk dat u op de website van het keurmerk een eigen pagina krijgt, het bewijs dat u volgens het keurmerk bestaat.

5. Betaalmiddelen

De Consumentenbond en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) stellen dat online criminelen het liefst met iDEAL werken. Dat betekent overigens niet dat u geen iDEAL meer moet aanbieden, maar het is slim om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Vooral achteraf betalen en het betalen via de creditcard of PayPal zorgen voor vertrouwen, omdat consumenten daardoor bijvoorbeeld beter verzekerd zijn tegen fraude en oplichting.

6. ‘Over ons’-pagina

De ‘Over ons’-pagina biedt een ideale mogelijkheid om het vertrouwen van uw bezoekers te winnen. Vertel wie u bent, gebruik afbeeldingen en video’s en toon uw vestigingslocatie. Heeft u naast uw webwinkel een fysieke winkel, dan is het slim om die ook te vermelden met adres en afbeeldingen.

7. SSL-certificaat

Zowel de Consumentenbond als Google is beveiliging van websites hoger gaan waarderen. Het instrument om te tonen dat uw bezoekers veilig en vertrouwd hun gegevens en geld bij u achter kunnen laten is een zogenoemd SSL-certificaat. Heeft u een SSL-certificaat dan beveiligt u geselecteerde pagina’s tegen online dieven. Heeft u het certificaat geïnstalleerd, dan verschijnt er bij deze pagina’s een slotje in de adresbalk. Heeft u een uitgebreid certificaat, dan wordt de adresbalk zelfs groen.